تازه ترین ها

کامپیوتر-نرم افزار -سخت افزار-پایگاه و#C,.....

تازه ترین ها

کامپیوتر-نرم افزار -سخت افزار-پایگاه و#C,.....

رده بندی شرکتهای جهان

رده بندی بهترین شرکت ها تکنولوژی در سال 2010  

 

عرصه تکنولوژی در سال های اخیر به یکی از پر رونق ترین و به روزترین صنعت های دنیا تبدیل شده است. در حقیقت به همین دلیل هم بود که سال میلادی ۲۰۰۹ با وجود رکود اقتصادی شدید در سرتاسر دنیا که همه صنایع و تجارت ها را از خودش متاثر کرده بود، نتوانست تاثیر چندان چشمگیری روی تکنولوژی و صنایع وابسته به آن بگذارد.

با این اوصاف است که همه نگاه ها به سمت مدیریت و سیاست های کاری شرکت های فعال در این عرصه متمرکز می شود. همین موضوع هم باعث شده است تا شرکت های بزرگ تکنولوژی حالا به قطب های مالی بزرگی تبدیل شده و در رتبه بندی های مختلف جایگاه های خوبی را به خودشان اختصاص بدهند.

مجله معتبر Fortune یکی از مجلاتی است که هر سال به بررسی و انتخاب بهترین شرکت ها، مدیر عامل ها و برترین شرکت ها از نظر میزان پرداخت حقوق به کارمندان در سطح جهان می پردازد. فهرست های منتشر شده از سوی این مجله در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از شرکت های بزرگ فعال در زمینه تکنولوژی را در خود داشته اند.

رتبه بندی امسال این مجله هم مانند تمام سال های گذشته تعدادی از بزرگ ترین و برترین شرکت های تکنولوژی را در خودش جا داده است. این رتبه بندی ها در زمینه های مختلف انجام شده است و در هر کدام از آنها نام بعضی از این شرکت ها به چشم می خورد.

این در حالی است که بعضی از شرکت های بزرگ تکنولوژی که در سال های گذشته در این فهرست قرار داشتند حالا دیگر به غایبان بزرگ فهرست امسال تبدیل شده اند. البته در این میان عوامل مختلفی موثر هستند تا یک شرکت را در این فهرست و در رده های متفاوت آن قرار بدهند. به طور کلی، اما می توان گفت که بحران مالی سال گذشته و کاهش تعداد کارمندان مهم ترین عوامل در کاهش تعداد بعضی شرکت های تکنولوژی در فهرست امسال هستند.
بهترین شرکت ها

در میان فهرست «ترین ها» ی مختلف مجله Fortune، اما گویا فهرست بهترین شرکت های جهان برای کار در آنها بیشتر از بقیه فهرست ها جالب توجه است. این فهرست در واقع شامل ۱۰۰ شرکت برتر جهان از نظر کار در آنها است که شرکت های تکنولوژی در رتبه های مختلف آن جا خوش کرده اند. در این میان، اما از میان ده شرکت اول سه شرکت در دسته شرکت های تکنولوژی قرار می گیرند. به طور کلی، اما در این فهرست صد تایی تنها نام هشت شرکت بزرگ و فعال در عرصه تکنولوژی به چشم می خورد؛ در حالی که این تعداد در سال ۲۰۰۹ به بیش از ده شرکت می رسد. شاید بزرگ ترین شرکت غایب در این فهرست شرکت موفق و بزرگ Apple باشد که در فهرست سال های گذشته حضور داشت و امسال هیچ اثری از آن در این فهرست نیست. با این اوصاف برترین شرکت های تکنولوژی بر اساس انتخاب مجله Fortune و به ترتیب عبارتند از:
گوگل – Google

این شرکت در فهرست امسال در جایگاه چهارم قرار گرفته است؛ در حالی که این جایگاه نسبت به فهرست سال ۲۰۰۹ هیچ تغییری نکرده است. بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی جهان حالا تصمیم دارد در سال ۲۰۱۰ هزاران نفر کارمند جدید را به لیست حقوقی اش اضافه کند؛ این در حالی است که قیمت سهام این شرکت در بازار بورس سال ۲۰۰۹ کاهش چشمگیری داشته است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۸ برابر ۲۱ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار بوده است.
NetAPP

این شرکت که یکی از تولیدکنندگان بزرگ نرم افزارهای مهندسی در جهان است، حالا در جایگاه هفتم این فهرست قرار دارد. رتبه این شرکت در سال میلادی گذشته اول بود؛ اما به هر حال رکود اقتصادی این شرکت را هم بی نصیب نگذاشت. این شرکت بخش بزرگی از سهام خودش را در اختیار کارمندانش قرار داده و به این ترتیب آنها را در سود خود سهیم کرده است. درآمد این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۸ برابر ۳ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار بوده است.
Qualcomm

این شرکت یکی از رهبران تولید تجهیزات وایرلس است که با شعار «مردم خوب می توانند کارهایشان را به بهترین صورت انجام بدهند» فعالیت می کند. این شرکت به خاطر ایجاد زمینه برای فعالیت های اجتماعی کارمندانش شهرت خوبی دارد تا جایی که تیم بیسبال کارمندان آن موفقیت های خوبی در این سال ها به دست آورده است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۸ برابر ۱۱ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار بوده است.
سیسکو – Cisco

این شرکت در فهرست امسال در جایگاه شانزدهم قرار دارد؛ در حالی که رتبه آن در سال ۲۰۰۹ ششم بوده است. یکی از شرکت های دره تکنولوژی در حال حاضر یکی از بزرگ ترین مهد کودک ها را برای فرزندان کارمندانش تاسیس کرده است. این مهد کودک در حال حاضر ۸۰۰ کودک را در خودش جا داده است که والدینشان می توانند آنها را از مقر اصلی این شرکت با استفاده از کامپیوتر کنترل کنند. درآمد سالانه این شرکت در سال ۲۰۰۹ برابر ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.
ادوبی – Adobe Systems

این شرکت بزرگ نرم افزاری اگر چه درصد رشد شغلی منفی چهار را در سال ۲۰۱۰ برای خودش ثبت کرده است؛ اما همچنان در جایگاه ۴۲ این فهرست قرار دارد. رتبه این شرکت در فهرست سال ۲۰۰۹ اما یازدهم بوده است. این شرکت، اما به خاطر خدمات رفاهی مناسبی که در اختیار کارمندانش قرار می دهد، در جهان شناخته می شود. درآمد سالانه این شرکت در سال ۲۰۰۸ برابر ۳ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار بوده است.
Salesforce.com

این شرکت که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کند در فهرست امسال در جایگاه ۴۳ و در فهرست سال ۲۰۰۹ در جایگاه ۵۵ قرار داشته است. در طول دو سال گذشته این شرکت بیش از هزار نفر کارمند جدید را به لیست حقوقی اش اضافه کرده است. درآمد سالانه این شرکت هم در سال ۲۰۰۸ به یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار رسیده بود.
مایکروسافت – Microsoft

غول نرم افزاری جهان که در فهرست سال گذشته در جایگاه ۳۸ قرار داشت، در فهرست امسال جایگاه ۵۱ را به خودش اختصاص داده است. این شرکت به خاطر درآمد بالای کارمندانش در میان فعالان عرصه تکنولوژی شناخته می شود. درآمد این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۸ برابر ۵۸ میلیارد و و۴۴۰ میلیون دلار بوده است.
اینتل – Intel

یکی از بزرگ ترین شرکت های سخت افزاری جهان و البته بزرگ ترین تولیدکننده پردازنده در دنیا حالا در انتهای فهرست شرکت های برتر امسال و در جایگاه ۹۸ قرار گرفته است. این شرکت هر چند در سال ۲۰۰۹ هیچ کارمندی را به خاطر رکود اقتصادی اخراج نکرد؛ اما هیچ استخدامی هم در طول سال ۲۰۰۹ تا حالا نداشته است.
شرکت هایی با بالاترین حقوق پرداختی

یکی از فهرست های معتبر مجله Fortune، فهرستی از ۲۵ شرکت برتر جهان از نظر میزان حقوق پرداختی به کارمندان است. در این فهرست هم نام ۷ شرکت تکنولوژی به چشم می خورد.

اولین شرکت Salesforce.com است که در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد. این شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیک به طور متوسط ۲۴۹ هزار و ۶۰۷ دلار در ماه به کارمندانش می پردازد.

دومین شرکت تکنولوژی در این فهرست یک شرکت نرم افزاری به نام Brocade Communication Systems است که با حقوق پرداختی متوسط ماهانه ۱۷۰ هزار و ۱۷۵ دلار در جایگاه دهم این فهرست قرار گرفته است.

شرکت بزرگ نرم افزاری Adobe Systems اما با پرداخت متوسط سالانه ۱۵۳ هزار و ۳۴۵ دلار به کارمندانش جایگاه یازدهم این فهرست را به خودش اختصاص داده است.

Cisco هم در این فهرست و در جایگاه ۱۴ قرار گرفته است. این شرکت بزرگ هم به طور متوسط در هر سال ۱۳۵ هزار و ۸۷۷ دلار به کارمندانش می پردازد.

جایگاه بعدی و ۱۵ این فهرست به شرکت NetAPP اختصاص دارد که در هر سال به طور متوسط ۱۳۲ هزار و ۳۹۶ دلار به کارمندانش می پردازد.

غول نرم افزاری دنیا که سال ها به خاطر پرداخت حقوق بالا به کارمندانش در جهان شناخته می شد، حالا با پرداخت متوسط سالانه ۱۲۰ هزار و ۶۵۷ دلار در جایگاه ۲۳ این فهرست قرار دارد.

Intel این بار هم در اواخر فهرست و در جایگاه ۲۴ قرار دارد. این شرکت بزرگ به طور متوسط در هر سال ۱۱۸ هزار و ۲۹۵ دلار به کارمندانش می پردازد.

منبع: آی تی ایران (itiran.com)

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد